söndag 5 oktober 2008

Gul randigt förkläde

Jag har även sytt ett förkläde, det är sytt i ett stycke.
Ville bara prova lite, då det verkar som om dom är på gång att bli moderna igen.

Tyckte det blev ganska sött!
Tyget fyndade jag i en affär i Högsby som säljer begagnade kläder, gardiner och lite tyger.
En enkel klänning att bara sätta över en tröja och byxa.


Här är mönstret jag använde mig av, det är min mammas som jag "lånat" nån gång för länge sedan som hon haft sen jag var liten. Är även sugen att sy den blå byxan på bilden, i detta gulrandiga tyg. Storleken på mönstret är 6-12 månader, men som alltid med kläder och mönster från 60-70 talet så tycker jag att förklädet är lite kort som klänning, men med en byxa under så tror jag det bli fint! Funderar även på att prova och förlänga förklädet lite så det blir mer klänning av det.



2 kommentarer:

Syserine sa...

vad söt! har också funderat på att sy en sådan förklädesklänning, som du säger, fin att ha över byxor och tröja, i meedoms bok finns den sydd med foder, vändsydd tror jag, lite fint om man kan ha ett annat tunt tyg på innsidan..

6-barns mamma sa...

Min mamma hade en del sådana här förkläden till mig o mina systrar när vi var små, tyckte det var roligt att prova själv och sy ett. Har man den vändsydd kan man ju vända på den med kanske.