söndag 13 september 2009

Babykofta storlek 3-6 månader eget mönster

I somras när jag jobbade hela tiden och maken hade semester,
så passade vi på en dag när jag var ledig och tog de 2 minsta med oss (övriga barnen ville inte med) och åkte till Västervik för att titta och ha en semesterdag!
Givetvis spanade jag efter garnaffär när vi gick där på stan, hittade den och gick dit och tittade.
Där hade dom en massa fina mönster, mycke danska mönster som jag tycker är jättefina.
Enkla i modellen, men härliga färger och småsaker på kläderna som liksom gör hela plagget!
I skyltfönstret såg jag en kofta som jag blev så förtjust i,
enkel modell så jag tänkte att jag kunde testa lite på frihand själv istället för att köpa mönstret.
Mönstert såg ut typ som ovan, med rutor som var stickade med aviga maskor, en kant och "resår" (aviga) ränder rakt upp.
I översta raden på rutorna var det broderat en enkel liten blomma i rutorna, det var jättesött!
Men eftersom jag inte vet könet på min lilla i magen, vill jag inte ha några blommor där.
Kanske jag broderar det senare, om jag får en tjej.

Baksidan av koftan, jag har stickat på frihand.
Men eftersom jag som sagt stickar endel så har jag ju utgått lite från de mått som brukar vara på babykoftor i storlek 3-6 månader.

Koftan framifrån, blev jättenöjd!
Garnet köpte jag uppe i Falun om det var förra sommaren,
det var garn som såldes ut på rea och jag tyckte så mycket om färgen.
Det var bomull blandat med lin och acryl, ska dock bara tvättas i 30 grader.
Så detta får väl vara en fin kofta, garnet har lite glans i sig.



4 kommentarer:

Nettan sa...

Hej eva, hoppas du mår bra...jag ska inte på några stickträffar i ohamn denna månaden, är lite upptagen bla..
tiderna för september är 14 september och 24 september om du hade glömt;)

Ta hand om er, Koftan va jättefin, särskilt färgen!! Kram Nettan å Flossie

Moi! sa...

Å så sött!!!!

Nettan sa...

Hej Eva! hoppas du mår bra oxå nu när d e så nära:) nej jag kommer inte på måndag men den 22:a oktober...(jag e i Ålem på måndagar å handarbetar) idag har gänget vatt i kalmar å vi har ätit kanongod mat på Zorbas å sen handlat lite garn å mönster;) Jo som sagt d e skönt alla värden va bra men de va lite sisådär med att jag gått så länge men d trodde juh inte jag d va så, så nu väntas bara brevet till Ultraljudet:) Kramar!! (föresten min mailadress är littlespyroangel@hotmail.com om du vill ha lite mönster:)

Amanda sa...

Unerbart söt kofta.
Håll ut snart är du "i mål"...