torsdag 16 april 2015

Baby Marius tröja i storlek 6 månader


Jag köpte drops baby merino ullgarn för att sticka en marius tröja, mönstret kommer från ett häfte från Sandnes garn och heter Klassikere 0-4.
Alltså färgerna tillsammans, så mjuka och goa, jag älskar dom!


Egentligen är mönstret så att man stickar nerifrån och upp till halsen, men jag tycker det är så kämpigt när man ska sticka ihop ärmarna med "bolen" (bak-framstycket som stickas ihop) så jag testade att läsa mönstret baklänges och sticka från halsen och ner!


Man får tänka lite tvärtemot, och lägga upp maskor istället för att sticka ihop.
När man kommer till ärmarna, sätter jag ärm maskorna på säkerhetsnålar och lägger upp några maskor under ärmarna - dom som egentligen skulle avmaskats.


Sen stickar jag ner på bolen (bak och framstycket.


Runt på rundsticka så går det fort, avslutar med resårstickningen och maskar av med resåravmaskning avig och rät.


Sen stickar jag ärmarna, plockar upp maskor från tröjan under ärmen så skipper jag att sy något alls där sen - bara fästa trådar.


På ärmen maskar jag av maskor på undersidan, istället för att öka. Avslutar med att sticka resår, och avmaskar med resåravmaskning.


Alltså, så söt!
Blev så nöjd och smälter av sötheten!


Resåravmaskning, blir jättebra!


Mönstret på oket där jag ökat maskor, istället för att minska!


Jag känner mig så nöjd!
Över dom fina färgerna ihop, över att jag fixade ganska lätt att läsa mönstret baklänges, och att det blev så mycket lättare att sticka då!
Har inte blött och sträckt plagget.

Inga kommentarer: