lördag 1 maj 2010

Mjukis folkdräkter st 6-12 månader

Ända sen Trollet var liten och vi var i Orsa vid midsommarhelgen har jag varit sugen på att sy en enkel dräkt till babysar.
Frågan var bara hur dom skulle se ut?
Nu när jag väntade Liten så kände jag nu eller alldrig och köpte tyget redan när jag väntade Liten, därför blev det även en pojkdress då jag redan köpt tyget.
Hur dom skulle se ut har jag funderat på sen länge tillbaka och skissat, lite inspiration har jag även fått från http://www.emmylittle.se/shop/ , eller kanske mer bekräftat att jag varit rätt ute i mina tankar då jag tänkt rätt lika dom. Hade jag haft råd hade jag lika gärna kunnat köpa deras kläder som jag tycker är så fina, men samtidigt så är det ju lite roligt med sånt man gjort själv också så... .

Pojkdressen, den fick ett litet band vid höften - tänkte som pynt eller napphållare?!
Västen tyckte jag blev så bra till, enkel men fin.

Liten i pojkdressen, jag lovade henne att det bara var denna enda gången hon behövde ha den på sig - ska packa undan den och spara till eventuella barnbarn!



Sen när jag klippte ut klänningen fick jag för mig att en västklänning skulle kanske vara nåt?
Jag hade tyg då jag när jag beställde inte visste vilket tyg som skulle vara till kjoldelen, så jag hade beställt så det räckte till 2 klänningar.
Hade tänkt vika runt och sy med tvillingnål runt armhål och hals men tyckte det blev så fint med en mudd.
Det vävda bandet är faktisk köpt i Nusnäs där dom gör dalahästar, det räckte precis till kläderna.
När jag var nästan klar och hade overlockemaskinen framme trädd med röd tråd, kände jag plötsligt att röda thigts skulle vara fina att ha till vardags bara - men när jag såg dom ihop med tunikan, ja då fick det bli som ett set!



Liten i tunika och thigts, vill inte posera!




Klänningen som jag tänkte mig från början, en enkel modell.




Liten i klänningen och i en "dalahätta" som vi har, hon såg så söt ut - har ett par röda strumpbyxor jag tänkt ha till.
Nu är bara frågan ska Liten ha klänningen eller tunikan efter dopet?
Alla mönster har jag gjort själv,
tyget är muddtyg från stoff & stil
Den vita bodyn på bilderna har jag inte sytt, den är köpt.
Funderar på att sy en enkel blus att ha till tunikan...?
Men det får bli till midsommar, eller kanske jag hinner till dopet - jag får se?
Nu funderar jag bara på, kan man ha dessa kläder till vardags?
Tycker dom är så fina, och på ett sätt känns det som att dom kanske inte passar till vardags utan mer om man vill att Liten ska vara fin?
Dessa kläder kommer jag spara sen till barnbarnen om barnen vill ha dom förstås, men jag är nöjd, mer än nöjd!!!
Dopklänningen är klar!!!
Blev klar igårkväll, ska tvättas - bilder kommer!!!







5 kommentarer:

Syserine sa...

Vad roligt! Klart hon kan ha kläderna till vardags!

Anna sa...

Vilken kul idé och vad fint det blev. Klart hon kan ha klänningen till vardags. Vad hon ska ha efter dopet kanske beror lite på vädret - eller var ni ska vara.

Superfint i alla fall!

Vendeltid sa...

Superfint! Jag älskar Emmylittle-kläderna och skulle lätt kunna ha dem på mina barn till vardags. :) Kul att du kommit på mönstren själv.

Hemskapat sa...

Jättefina saker! Är sugen på att virka haklappen, har du lust att dela med dig av mönstret? Hela mönstret syn inte på bilden!

Helena sa...

Vilka jättefina kläder! Så söta! Klänningen efter dopet tycker jag :) De är verkligen jättesöt med dalahättan till.