tisdag 19 juli 2011

Amerikansk kyrkkofta! St 2 år

Min sticklust sista året har varit lite si och så! Men lusten har funnits innerst inne nån stans, men orken o tiden har gjort att jag inte fått till nått - märker att jag blir så extra trött då dom äldsta lägger sig samtidigt som mig.



Sökte lite på internet för att hitta nåt jag VILLE sticka, hittade nåt som hette amerikansk kyrkkofta?!
Den innebar att man stickade på stickor 6 (om jag minns rätt) och kunde göra en kofta på ca 4 timmar stickad från halsen o ner i ett stycke!!!
Jag tycker dock inte om så stora stickor, stickor 2½-3½ hör till mina favoriter. Så jag köpte billigt Pigan ull/acrylgarn på vår stora affär och testade, la upp ett antal maskor lagom till halsen o började!
Stickade först en halskant bara rakt med räta maskor, sen delade jag upp maskorna till framstycke, ärm, bakstycke, ärm och framstycke. Ökade vartannat varv (8m) vid ärmarna tills ärmarna blev så vida som jag ville, stickade ärmarna på strumpstickor och fortsatte sedan med stycket neråt och fick en kofta där jag inte behövde sy en enda söm - bara fästa trädar!
Gjorde en kofta till M´s docka efter samma stil!





En liten och en stor kofta, ska testa under semestern att sticka en i bomull, och försöka få den hög i nacken och lägre fram! Ska bli spännande att se om jag lyckas. Ska försöka skriva upp maskantal då, och inte bara göra den i huvudet!



Stickad efter eget mönster i huvudet, med inspration från amerikansk kyrkkofta.

Garn Pigan ull/acryl









Inga kommentarer: