måndag 2 juni 2008

Inspiration och dockklänningar

Tänkte berätta hur jag får inspiration när jag syr olika saker, som här jag skulle sy några klänningar till Trollets dockor. Bläddrade i en BR-katalog, såg en bild på Baby-born dockor i olika sommarklänningar, tittade, funderade och klurade... .



Tittade på mina tyger som jag har liggande, hittade rosa rutigt bäckenbölja tyg från stoff o stil. Det fick bli en rosa ärmlös klänning med brodyrynk vid ärmhålet, och trosor i gammeldags modell med lite ben till. Klippte o sydde som vanligt utan mönster men med inspiration från bilden.

Molly blev riktigt söt i sin nya klänning!


Ellen i en gulrutig klänning som är sydd även den efter inspiration från bilden och klippt på frihand.



En rödrutig sommarklänning med vävt band runt armhålet, det roliga med detta tyg är att det varit en gardin i mitt rum när jag gick på högstadiet. Den första gardinen som jag sydde själv, bara en kappa men ändå. Sedan blev det två smågardiner av den som vi hade i vårt förra hus, i hallen som julgardiner. Nu har vi flyttat, nu behövdes dom inte mer och då blev det två dockklänningar av dom. Funderar på att ge bort den ena till en bekant har inte bestämt mig än... . Även till denna klänning så sydde jag trosa i gammeldags modell med lite ben på.




Fick inte till bilderna så bra, och orkade inte göra om allt då jag redan skrivit endel. Därför kommer denna närbild på den gula klänningen sist.
Så lite inspiration från bilden i BR-katalogen resulterade i dessa klänningar och Trollets dockgarderob är nästan helt full nu.






Inga kommentarer: