tisdag 26 maj 2009

En babynest!

Nu har jag äntligen gjort en babynest, funderade på det när jag väntade Trollet men kom alldrig till skott.
Efter att ha sett andra sybloggare sy babynest, och samla inspiration och ideer.
Så har jag nu gjort en egen, givetvis med egna modefieringar som jag tycker verkar bra.

Köpte för ett tag sedan en Prymtång, köpte hela lådan.
Något jag INTE ångrar, är så nöjd!
Kan verkligen rekomendera denna!


Jag hittade ett mått när jag sökte på internet, som jag tyckte verkade ok.
Så "madrassen" är 60*40 cm,
på baksidan sydde jag omolott så jag enkelt kan ta ut madrassen och tvätta.
Madrassen är ca 2 cm tjock.



Kanten runt är sydd i ett stycke, sidorna är ca 20 cm höga (men dom blir ju inte det i praktiken då dom bli bulliga).
Storleken på detta stycke är ca 204 cm * 42 cm,
Fållade kanterna och sydde ett snedslå mitt på kanten på baksidan för att kunna trä i ett snäre där sedan och kunna knyta ihop och dra ihop den lite. Sen sydde jag ihop 20 cm i varje sida, då jag bara sydde fast kanten i långsidorna och huvudänden, ville ha den öppen nertill för längre användningstid.
Satte tryckknappar i ändarna, då är det lätt att ta ut "fyllningen" (i mitt fall en hopprullad slaktad isstoppstäcke) när man behöver tvätta. Längst ner på kanten satte jag en större tryckknapp som hjälper till och håller ihop kanten nertill, upptill har jag ett snöre.




Trollets docka måste prova!

Öppen nertill för längre användningstid.
Har tankar på att ha denna i spjälsängen den första tiden för att det ska bli mer ombonat,
har faktiskt inte köpt till något extra då jag hade allt hemma redan.
Tyget kommer från Stoff o stil,
är rester från när jag klädde om en vagga till Trollet och gjorde sängkläder för ca 4½ år sedan.
Madrassen har jag använt som skötbädd tidigare, till de 4 äldsta barnen.
Det enda nya är tryckknapparna, men dom hade jag köpt redan före men nu fick jag äntligen prova dom!






3 kommentarer:

Madelene sa...

Verkar ju jätte mysig! Kanske ska testa en sån...Jag har alltid haft de små sovandes i vagnsliften i vår säng mellan oss för rädslan att de ska rulla iväg mm. En sån där skulle ju kunna ha samma funktion.

6-barns mamma sa...

Den blir ju lite skyddande med kanten runt, samtidigt som babyn ligger ombonat. Här är lite länkar om du vill ha mer inspiration och även information.
I november vet jag om jag blev nöjd, när kommer din Liten?

htpp://www.babynest.se/

http://home.online.no/~sal-ha/Treany/BabyNestBesk.htm

http://cecisegna.blogspot.com/
Under mappen övrigt finns en babynest, även ett superfint babygym!

http://albinomalva.blogg.se/
Längre ner på sidan finns en babynest.

Syserine sa...

Vad praktisk, båda i sängen och om man vill ha bebis i vuxensängen!