måndag 25 maj 2009

Stickad overall st. 1-4 månader. Äntligen klar!!!!

Jag har utgått från et mönster jag fann på internet från Järbo garn,
Gå in under gratis beskrivningar, där finns den under fliken baby.
Dock var jag inte förtjust över avigvänd stickning, jag tycker slätstickning ser finare ut.
Flätorna tyckte jag inte heller om, mufforna (tror dom kallas så) är inte i min smak.
Så jag bytte fläta i sidorna, så här efteråt ångrar jag att jag inte gjorde en finare fläta även fram och bak... .


Egentligen ska benen och mage/rygg stickas i två halvor som man ska sy ihop i ryggen och lite fram. Jag valde dock att sticka båda styckena i ett, så jag slapp en ful söm mitt bak.
Jag stickade även ihop axlarna på än gång, och gjorde luvan direkt.
Så när det var dax att sy ihop hade jag tre delar, att sy ihop.
Jo, jag gjorde även öppningen fram längre. Det rörde sig visserligen bara om kanske 4-5 cm, men även det kan spela roll om overallen är lätt att ta av och på.

Mönstret jag gjorde, hoppade över mufforna på flätan fram och bak och bytte till annan fläta i sidorna och slätstickning mellan.


Ärmen gillade jag, tog samma fläta som på sidorna.
Sen finessen med overallen, vantar som man kan vika över mudden både över händerna och fötterna till en början.



Ser ut som en smal strumpa!!!
Dock så funderade jag över om jag skulle tvätta och dra ut styckena, men valde att inte sträcka ut styckena då jag tänkt använda overallen från början.
Jag har tänkt ha den under en annan overall, tänkte som så att är den inte utsträckt så sitter den bättre på en nyfödd bebis. Sen när den använd så kommer den ju ändå att sträckas ut.



Den är stickad i ett garn som heter Pigan,
60% acryl och 40 % ull
tvättbar i 40 grader,
vilket kan kännas bra om det kommer sura spyor och annat på overallen.

Knapparna är köpta på Stoff o stil





Inga kommentarer: