fredag 2 maj 2008

Sommarmössa


Sommarmössa!? Den ser så sommrig ut därför kallar jag den för sommarmössa, men det är mer en vårmössa. Gjorde den till Prinsessan för 3 år sedan och hon kan ha den ännu, gjort efter eget mönster i huvudet.
Börjar med 5 fasta maskor som tas ihop till en ring med virknål 3.
Virka 8 fasta maskor runt.
Virka 2 maskor i varje maska = 16 msk.
Virka 1 msk och 2 i nästa msk= 24 msk.
Virka 2 msk och 2 i nästa msk= 32 msk.
Virka 3 msk och 2 i nästa msk= 40 msk, så fortsätter jag tills jag når rätt storlek på huvudet (lägger den på huvudet och kollar om det verkar stämma.). När jag närmar mig rätt storlek ökar jag vartannat varv 2 ggr. Sedan virkar man rakt ner, byter färg när man tycker det är lagom. Jag tycker det är fint att avsluta med en uddkant. Gör ett omslag hoppa över 2 msk virka i nästa, dra upp maskan och dra genom 2trådar, vira på en ny tråd och dra genom de två sista trådarna. Usch detta var jag inte bra på att förklara ännu... . Jag gör sex sådana här "msk" innan jag går vidare till att hoppa över 2 msk och sticka ner den i den tredje.
Sedan virkar jag moln och blomma som jag syr på, och broderar solstrålar rakt ner i olika längder. Har dock inget mönster till varken blomma eller moln, gör en ring som jag gör uddkanter runt på blomman, gör även tre uddkanter på molnet.

Inga kommentarer: